Бъдещето на маркетинга – можете ли да се адаптиратe?

Ще започнем тази статия с вече познатото ни клише: дигиталния свят е изключително променлив, а бъдещето на маркетинга, като една от основните дигитални нисши много неясна. В следващите няколко реда, ще се опитаме да ви разкажем как ние виждаме бъдещето.

Маркетингът днес е динамичен и без способността ви за адаптация, той е невъзможен за осъществяване.  Промяната е неизбежна и всеки ден се създават нови неписани закони на маркетинга, които следва да бъдат имплементирани моментално.

В тази статия ще ви запознаем с главните промени, които трябва да изпълните, за да имате дълготраен успех в маркетинга. На пръв поглед, те са лесно изпълними, но не се заблуждавайте и не ги подценявайте. Опитайте се да анализирате собствените си подходи с описаните по-долу.

Приемете промените

Професията маркетолог вече е изключително сложна. За да бъдете добър професионалист, вие трябва да мислите аналитично, като в същото време трябва да сте креативни. Освен това, трябва да сте в крак с всички новости в постоянно променащият се маркетингов пейзаж. А достигането до потребителя става все по-трудно и по-трудно, и изисква постоянно следене на тенденциите.

Примерите за компании, които са решили да не се променят и са се провалили в своето начинание, са редица. Когато индустрията се променя – и вие трябва да се промените. Много малко компании могат да останат, както са, без да срещнат последствия. Затова не приемайте следването на тенденциите или дерайлирането от първоначалната ви цел като слабост, а като необходимост за вашето оцеляване.

Промени в потребителите

Още от сега е ясно очертана важността на потребителя. Преди този бум на технологиите, който наблюдаваме днес, консуматора нямаше гласност. Той просто получаваше информация за даден продукт или услуга, и решаваше дали според него си струва. Компаниите наблягаха на продукта и най-вече неговата разпознаваемост, което се изразяваше в привличащи реклами по билборди, вестници, списания и екрани.

Днес, потребителят е ключовата фигура. Той трябва да се припознае в даден бранд. Той трябва да се чувства добре, комуникирайки с платформата на дадената компания. Той трябва да се чувства специален и избран.

Много от потребителите дори заявяват, че техният опит (User Experience) с дадена марка е еднакво важен, колкото продуктите или услугите им. Взимайки решение за бъдещите кампании на вашата компания, вие трябва да поставяте именно потребителя в центъра и как той ще се почувства по-добре. Преекспонирането му към вашето рекламно съдържание вече не е ефективната техника.

Потенциалните клиенти ще продължават да придобиват по-голяма власт в „играта на котка и мишка“, затова тябва да сте наясно с поведението им. Вероятно е вашите таргет клиенти да имат подобен манталитет, затова не е невъзможно да се проследи модел на поведение. Това, за което със сигурност трябва да мислите, съставяйки вашата кампания, е че потребителят не иска просто реклами – той иска преживяване с вашия бранд.

Освен добра платформа, потребители имат нужда от истинска, човешка история

Всички сме облъчени с нереалистични образи и продукти с невъзможни за постигане резултати, дотолкова, че голяма част от нас се нуждаят от истинско съдържание и от истории близки до нас.

Тази нужда от припознаване с другите обяснява как стотици хора, без никакъв опит във видеообработката получават хиляди и дори милиони последователи в Youtube (същото може да важи и за Instagram).

Звездите вече не са това, което продава, а моментите, проблемите, и чувствата, с които всеки потребител на вашия бранд се сблъсква.

Тази промяна в маркетинга е съвсем логична. В началото си, маркетингът се водеше от капитал – от това кой може да даде най-много пари – тъй като нямаше подобно медийно пространство, както днес. Малцина държаха медийния пазар. Но благодарение на Интернет, всичко това вече не е фактор. Хората решават какво медийно съдържание да консумират – съдържанието не се диктува от медийте – и следователно медийте са тяхно притежание. А никой не иска да слуша само и единствено за успехите на другите. Искаме да изпитаме емоция, която самите ние познаваме.

Помощта на изкуствения интелект

Всичко изредено по-горе звучи добре, но без помощта на изкуствения интелект, вие нямате толкова голям шанс да достигнете до правилните хора.

Според скорошно проучване от Statista (немски онлайн портал за статистика) цели 84% от участниците твърдят, че изкуственият интелект им е предоставил предимство пред конкуренцията.

Но за какво може да ни служи изкуственият интелект?

  • По-добри препоръки на съдържание и продукти
  • Помощ при обслужването на клиенти и по-ефективна социална ангажираност
  • Подобрения при резулатите в търсачките
  • Детайлна персонализация и по-добър UX (User Experience)
  • По-добро разбиране на поведението на лийдовете (Лийд – просто казано потенциален клиент).
  • По-точна преценка за правилното време за ангажиране на потенциални клиенти

И това не са всички ползи. С правилното използване на изкуствения интелект, вие си гарантирате сигурна победа на пазара.


Маркетингът се характеризира с динамичност и все повече следва потребителя, неговото поведение и нужди. Затова няма да бъде изненада, ако през 2020 се появат още редица нови тенденции, за които отново ще си поговорим.

Най-важното е да не се страхувате от промяната.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked*