Как да автоматизираш онлайн магазина си

Предимствата на онлайн търговията са безчетни. Притежаването на уебсайт ти носи предимство пред конкуренцията (особено ако уебсайтът ти е с добър и интерактивен дизайн). Освен това, сайтът позволява на твоите клиенти да имат постоянен достъп до продуктите и услугите, които предлагаш, без да трябва да посещават физически магазин. Онлайн платформите са главния канал за привличане на клиенти, тъй като премахват факторите време и място. Те също така ти позволяват да следиш за поведението на твоите посетители и да правиш анализи, и прогнози за това каква стратегия да предприемеш в бъдеще.

Но въпреки ползите, ако твоят уебсайт не е автоматизиран, той може да ти коства изключително много време и средства.

Според проучвания, средно на ден, собствениците на сайтове за онлайн търговия имат над 10 задачи, които следва да изпълнят – и то само за сайта. Останалите неизбежни ангажименти само се натрупват отгоре. От инвентар, до маркетинг, до плащания – всички тези процеси са почти невъзможни за поддържане от един човек, а това, което ще ти служи като по-добър вариант дългосрочно е да потърсиш помощта на машините. Автоматизацията на електронната търговия е изключително продуктивен вариант за всеки, занимаващ се с нея.

Какво означава автоматизацията на електронната търговия?

Автоматизацията на електронната търговия позволява на собствениците на онлайн магазини да превърнат част от своите задачи, свързани с тяхната платформа за търговия, в автоматизирани процеси.

Добър пример за това е автоматизираното въвеждане на информация за клиентите в CRM (Системата за управление на взаимоотношенията с клиентите), когато в твоя сайт е закупен продукт с висока стойност, например. Така ти ще си спестиш ценно време, отделено в ръчно въвеждане на данни.

Но нека да преминем към подробното разглеждане на отделните ползи и възможности, които автоматизацията на процесите може да ти осигури!

Инвентаризация и управление на търговията

Механичното управление на инвентара отнема изключително много време, особено  когато в магазина има налични много и различни стоки. Ако ти си собственик на онлайн магазин, то познаваш чувството да преглеждаш многократно инвентарния си списък, да актуализираш цени и да премахваш стари списъци с вече неналични стоки.

Но заедно с организирането на стоки, като собственик на магазина, ти трябва да следиш и за отделните клиенти – да ги идентифицираш и маркираш въз основа на това как са намерили магазина, през кои канали са преминали, колко поръчки са завършили и други подобни, ценни за бъдещите ти маркетингови стратегии данни.

Въпреки че изглежда като досадна, рутинна задача, управлението на инвентара и клиентите са изключително важни елементи от поддържането на един успешен онлайн магазин. Автоматизацията ти предоставя лесен начин да имаш тези процеси налични, без да жертваш своето собствено време, през което да вършиш други дейности.

Автоматизация на имейл маркетинга

Имейл маркетингът вече е стандартен метод за набиране клиенти, тъй като е крайно ефективен и не бива да се пренебрегва. Потенциалните клиенти еволюират и променят своето поведение, а рекламите стават все по-специфични и индивидуализирани. Затова имейлите, които не са таргетирани, не винаги ще ти вършат работа.

Ти трябва да изпращаш строго персонализирани, таргетирани послания към потребителите. Най-добрият начин да изпращаш подобни мейли отново е чрез автоматизация.

Според скорошните проучвания по темата, B2C (бизнес към клиент) маркетолозите, които си служат с автоматизирани системи, виждат с до 50% повече конверсии от останалите. Най-успешните онлайн магазини използват автоматизирани имейли при настройване на имейл кампании, които са базирани върху поведението на различните клиенти. Например, някои от мейлите включват приветствия за добре дошли или пък напомняния за забравени колички (без извършване на финална поръчка).

Щом клиентът си припомни за недовършената му покупка или получи специален код за лоялност, той ще изпита в по-голяма степен привързаност към твоя магазин, и ще се почувства специален.

Така ти не трябва да се чудиш дали ще можеш да персонализираш съобщенията за всеки един купувач. Вместо това можеш да отделиш време за изучаване на поведението и изграждане на стратегия относно това какъв текст, съдържащ се в мейла, би бил най-привличащ за клиента и би ти осигурил повече реализации. С автоматизацията на имейли, ти си подсигуряваш повече кликвания, приходи и спестен труд.

Подобряване на клиентското обслужване

Ако нямаш добро обслужване на клиентите, то няма как да имаш и печеливш бизнес, независимо колко добри са продуктът или услугата ти. Клиентът има голяма власт в днешната бизнес среда и той на практика тълкува как оперират бизнесите.

Всички проучвания показват, че потребителите биха предпочели компанията с по-добро обслужване, дори продуктът да не им харесва толкова, колкото този на конкуренцията. Затова запомни, че нивото ти на обслужване на клиенти може да бъде фактор за твоя успех или провал, и пряко засяга растежа на твоя бизнес.

Разбира се, освен чрез голям персонал, ти няма как да следиш за доброто клиентско обслужване. А дори и тогава, не винаги е гарантирано, че клиентът ще остане доволен. Това, което трябва да имаш на първо място е страхотна система за целта, която да работи доказано ефективно.

Представи си следната ситуация. Твой клиент изпитва затруднения с една от страниците с продукти на сайта. За да поправят проблема, служителите ти трябва да се свържат с програмист. Но ако това не е единствената заявка от клиент, то може би ще забравят за нея, или ще се свържат с клиента след няколко дни. Въпреки това, до този момент, ти вече си изгубил този клиент.

Това, което можеш да направиш, за да предотвратиш подобни ситуации е да изградиш работен поток, който да интегрира твоите любими приложения за поддръжка на клиентските запитвания и да автоматизира част от процесите, свързани с клиентското обслужване.

Автоматизация на плащанията и счетоводство

Вероятно най-скучната и монотонна работа, с която трябва да се сблъска всеки собственик на бизнес, е управлението на финансите. От разпределянето на плащанията на служителите до плащането за поддържащи софтуери, хостинг, производствени разходи, до проследяването на плащанията на клиентите. Това са само част от операциите, които трябва да следиш. Автоматизираното счетоводство е в пъти по-продуктивно.

Има различни софтуери за плащане, като например PayPal, където можеш да поддържаш всички твои акаунти в дигитален формат, за да избегнеш папките, пълни с листове и разписки. Съюзи всички нужди на твоя бизнес, предоставяйки автоматизирани решения за счетоводство, фактуриране и всички останали финансови нужди.

Ето част от това какво включва автоматизацията на финансите:

  • Автоматизирано генериране на фактури от нови поръчки
  • Сигнали за нови плащания
  • Сигнали за дължими плащания и др.

Управление на кампании в социалните мрежи

Социалните мрежи са най-доброто място за комуникация с купувачите и изграждането на по-дълбоки взаимоотношения с тях.

Най-често, магазините за онлайн търговия създават органични, неплатени публикации, за да поддържат съществуващите си аудитории ангажирани. Същевременно провеждат платени кампании, които им помагат с привличането на нови, подходящи публики към техните социални акаунти, и в следствие на това към техните уебсайтове.

Ако не използваш интелигентен софтуер за управление на социалните мрежи, то ти ще изгубиш много време сред платформите – за планиране, изпращане, тестване и анализиране на съобщенията за всеки канал (до каква степен привличат нови клиенти, до какъв процент конверсии водят и др.)

Без софтуер за целта, ти ще имаш известни затруднения с анализирането на данните. А знанията, относно това какви успехи постигаш с органичен и платен трафик, са ценни за бъдещите ти ходове. Особено, когато ги получаваш вече наготово и систематизирани, без излишно изгубено време.


Дай шанс на автоматизираните процеси. Чрез тях ти ще постигнеш по-добри цялостни резултати срещу по-малко усилия от страна на теб и твоя екип.

И въпреки че автоматизацията е нещо, което до голяма степен не изисква твоята намеса, създай първоначална стратегия за това как да използваш тези програми и приложения. Приспособи тези процеси към видовете купувачи, които се интересуват от твоя сайт.

Не смятай, че трябва да автоматизираш всеки един процес. Прецени в каква ситуация се намираш и се адаптирай според това. Но запомни, че дори частичната автоматизация може да помогне на теб и твоя екип да работите по-умно, и по-продуктивно.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked*